70 éves a legendás Mercedes SL

Mercedes-Benz 300 SL Rennsportwagen. Foto vom Start einer Etappe der III. Carrera Panamericana in Mexico, 19. bis 23. November 1952. Das Foto zeigt das spätere Siegerteam Karl Kling/Hans Klenk. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: R5274) Mercedes-Benz 300 SL racing sports car. Photo of a stage start in the 3rd Carrera Panamericana in Mexico, 19 to 23 November 1952. The photo shows the subsequently victorious team of Karl Kling and Hans Klenk. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: R5274)

Mercedes-Benz SL, álomautó 70 éve

A Mercedes-Benz SL hetvenedik születésnapja alkalmából egy különleges kiállítást lehet megtekinteni, október 22-től a Stuttgarti Mercedes múzeumban. Kilenc darab autót állítanak ki S alakban, többek között a legelső SL-t is ami a mai napig a cég tulajdonában van. 1952 márciusában azaz majdnem 70 évvel ezelőtt a Mercedes-Benz bemutatta a 300 SL-t.

Ugyanebben az évben ez a szupergyors versenyautó öt futamából négyet megnyert. A sikernek köszönhetően a Mercedes a gyártás mellett döntött. Egy évvel késöbb 1954-ben bemutatták a 300 SL Coupé utcai változatát és a kisebb 190 SL Roadster-t. A felfelé nyitható szárnyasajtajairól ismert Mercedes-Benz 300 SL 1957-ben új formában jelent meg. Az 1957-ben megrendezett Genfi Autószalonon a gyártó egy lenyűgöző roadstert mutatott be (W 198 II építési sorozat). Ezzel az autóval a Daimler-Benz a nyitott tetős sportautók iránti intenzív keresletre reagált.

300 SL Coupé (W 198), 1955

Álomautó egészen napjainkig is. A dizájn és a technológia kombinációja az 1954 februárjában New Yorkban piacra dobott 300 SL -t valóban lenyűgöző autóvá tette. A német „Flügeltürer” mellett Gullwing és Papillon (pillangó) néven ismerték. A tetőpántos ajtók azonban önmagukban nem esztétikai célt szolgáltak, hanem technikailag szükségesek. Ennek oka az volt, hogy a cső alakú tekercsketrec olyan magasan volt a küszöböknél, hogy a hagyományos ajtószerkezetek egyszerűen nem voltak lehetségesek.

190 SL (W 121), 1959

Kényelmes, és sportos vezetés: Ezek voltak a Mercedes-Benz SL legfontosabb jellemzői. A 190 SL-t 1954-ben New Yorkban, a 300 SL Coupé-val együtt mutatták be, a két SL tökéletesen kiegészítette a modellválasztékot az 1955-ös piaci bevezetésétől kezdve. A Roadster az amerikai importőr, Maximilian E. Hoffman kezdeményezése volt. Összességében 25 881 darabot gyártottak a 190 SL -ből.

Mercedes-Benz 300 SL Coupé W198 prospektusa 1954-ből ©Mercedes-Benz Classic archive
Mercedes-Benz 190 SL W121. Ezt a modellt 1955 és 1963 között gyártotta a Mercedes. A reklámfotó az 1950-es években készűlt, az északi tengernél található Sylt szigetén ©Mercedes-Benz Classic archive
Mercedes-Benz 300 SL Roadster W 198. Az 1961-es reklámfotó Rotenberg szőlőültetvényein készült, a háttérben a Mercedes-Benz untertürkheimi gyára ©Mercedes-Benz Classic archive

230 SL (W 113), 1965

A „Pagoda” modell: A Mercedes-Benz 1963-ban a Genfi autószalonon mutatta be a 230 SL, W 113 sorozatú Mercedest. Az autót kényelmes, nagy teljesítményű kétüléses túraautóként tervezték. Az opcionálisan rendelhető keménytető alakja, az ázsiai templomokra emlékeztetett, ezért kapta a napjainkban is használt „Pagoda” becenevet. Ez volt a világ első nyitott tetejű személygépkocsija, ami már biztonságos karosszériával rendelkezett.

A „Pagoda” a W 113 A modellsorozat gyártási ideje 1963 és 1971 között volt. A reklámfotó havas alpesi környezetben készült, sífelszerelésekkel az autó hátuljában ©Mercedes-Benz Classic archive

500 SL (R 107), 1982

Elegancia tekintélyes hangulattal: Ez jellemezte az R 107 modellsorozat SL modelljeit. A modellsorozat bemutatója 50 évvel ezelőtt, 1971 tavaszán volt. A Mercedes-Benz SL történetében először az autót nyolchengeres motor hajtotta. Az R 107 modellsorozat több mint 18 éves gyártásával belső márkarekordot állított fel, amelyet nem valószínű, hogy felülmúl. Érthető, hogy ennek a modellsorozatnak az élettartama alatt nagyon széles motorválaszték állt rendelkezésre.

Mercedes-Benz 350 SL R 107. A legtovább gyártott SL volt a Mercedesnél 1971-től 1989-ig tartott. ©Mercedes-Benz Classic archive

SL 500 „SL Edition” (R 129) 2000

A Mercedes-Benz 1989-ben a Genfi Autószalonon dobta piacra az R 129-es sorozatot. A rendkívül harmonikus összhatást biztosító stílusos dizájnt még mindig Bruno Sacco vezetésével a tervezési osztály remekművének tekintik. Ez az SL a biztonság szempontjából is új mércét állított fel, a legfontosabb jellemzők az automatikusan felugró bukócső és az erőelnyelő ülések voltak. A bemutatott jármű „SL Edition” nevet kapta.

Mercedes-Benz SL az R 129. A sorozat gyártási ideje 1989 és 2001 között volt. Kabrió és háttérben a portugál szélmalmok ©Mercedes-Benz Classic archive

SL 500 (R 230), 2001

Az SL R 230 generációja 2001-ben debütált. Legszembetűnőbb újítása az acéllemezből készült összecsukható Vario tető volt. Mindössze 16 másodpercen belül a jármű átalakult roadsterré, vagy ismét kupévá. Tervezése egyesítette a hagyományt és a jövőt, pl. az elülső szárnyak feltűnő oldalsó légbeömlőivel és keskeny, szárnyszerű profiljaival, amelyek a W 198-as sorozat legendás 300 SL-jére emlékeztettek.

Mercedes-Benz SL 500 R 230. A modellsorozat gyártási ideje 2001 és 2012 között volt. ©Mercedes-Benz Classic archive

SL 500 „Mille Miglia 417” (R 231), 2015

2012 januárjában a Mercedes-Benz az SL 60. születésnapját ünnepelte az R 231-es modellsorozat bevezetésével. Az új dizájn egyik középpontjában a sportkocsi súlyának csökkentése állt. Alumínium karosszériája volt, a csomagtérfedél acélból és műanyagból készült, a tetőrendszer magnéziumot használt műanyaggal kombinálva. Az aktív biztonság és kényelem érdekében számos rendszert szereltek fel alapfelszereltségként vagy kérésre.

Mercedes-Benz SL Special Edition „Mille Miglia 417” 2015 ©Mercedes-Benz

About Author /

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search